Recenze inteligenčních testů z pohledu praktiků

  • 22. dubna 2021
    13:30 – 15:30
Autorky

Jeannette Kovaříková, Dipl. Psych., Národní pedagogický institut, Česká zemědělská univerzita
Jiřina Sněhotová, PhD. cand., ČZU

Palčivá otázka

Pro které oblasti a věkové kategorie jsou dostupné kvalitní testy kognitivních dovedností a jak si vybrat vhodný test pro aktuální diagnostickou situaci?

Abstrakt

Příspěvek mapuje v meziročním srovnání přístupy k diagnostice intelektu ze strany poradenských pracovníků působících ve školských poradenských zařízeních (ŠPZ). Zejména se týká výběru kognitivních testů pro účely mapování inteligence a přidružených vývojových milníků u dětí. Zahrnuje data, která byla získána v longitudinální studii v letech 2012 - 2018. Celkově proběhly čtyři sběry dat, zvlášť v pedagogicko-psychologických poradnách (PPP) a speciálně pedagogických centrech (SPC). Studie poukazuje na to, do jaké míry jsou postupně zařazovány nové metody do diagnostické praxe. Dále zahrnuje vyhodnocení čtyř nově zavedených metod z pohledu praktických uživatelů (konkrétně IDS, CFT 20R, CAS 2 a ACFS), které dotváří a vhodně doplňují odborné recenze. Zajímala nás nejen četnost využití metod v praxi, ale také názor praktiků ohledně předností a výhod, týkajících se subjektivní validity, srozumitelnosti, teoretického konstruktu, objektivity, kvality norem, ekonomičnosti a atraktivity metod. Data jsou dále doplněna o obsahovou analýzu komentářů praktiků k jednotlivým metodám a dalším údajům. Kromě výše uvedeného se studie ještě věnovala zkušenostem praktiků při diagnostice žáků se socio-kulturním znevýhodněním a přístupu k těmto žákům (zejména kvalitativní pohled).

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info