Prevalence poruchy hraní internetových her a poruchy hraní digitálních her a možnosti jejich měření

  • 23. dubna 2021
    13:30 – 15:00
Autoři

Mgr. Jaroslava Suchá, Katedra psychologie, Palackého Univerzita
PhDr. Martin Dolejš, Ph.D., Katedra psychologie, Palackého Univerzita
Bc. Anna Urešová, Katedra psychologie, Palackého Univerzita
Mgr. Helena Pipová, Katedra psychologie, Palackého Univerzita

Abstrakt

V rámci příspěvku budou představeny nástroje a jejich psychometrické vlastnosti, pomocí nichž byl proveden základní screening herní závislosti, jak je definovaná v MKN-11 a DSM-5, a to v rámci dvou výzkumných šetření. První výzkumná studie byla zaměřená na 11–19leté adolescenty (N = 3950). Pro zhodnocení IGD byla použita metoda CSV-S (Skala zum Computerspielverhalten bei Kindern und Jugendlichen; Wölfling, Müller & Beutel, 2011) a Škála pro měření poruchy hraní internetových her IGDS9-SF (Internet Gaming Disorder Scale – Short Form; Pontes & Griffiths, 2015). Dle metody CSV-S byla u sledované populace zjištěna prevalence závislosti 0,85 % a problematického hraní 5,74 %. Dle metody IGDS9-SF kritéria pro závislost naplňovalo 3,70 % respondentů.

Dále pro posouzení poruchy GD byla převedena do češtiny Škála pro měření poruchy hraní digitálních her GDT (Gaming Disorder Test; Pontes et al., 2019) a spolu s metodou IGDS9-SF byla použita v rámci online sběru, do kterého bylo zahrnuto 2 648 respondentů ve věku 18–85 let. Na základě nástroje GDT byla zjištěna prevalence GD 1,42 % a při použití metody IGDS9-SF u stejného souboru odpovídala prevalence IGD 4,67 %. V příspěvku budou diskutovány vlastnosti a psychometrické charakteristiky všech využitých metod.

 

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info