Představení diagnostické metody Škála sociálního znevýhodnění

  • 23. dubna 2021
    9:00 – 10:45
Autoři

Matěj Seifert a kolektiv (Národní pedagogický institut ČR)

Palčivá otázka

Jaké jsou vhodné postupy posuzování sociálního znevýhodnění; jak zohlednit podmínky dítěte v diagnostickém procesu/v poradenství?

Abstrakt

Škála sociálního znevýhodnění POD je standardizovaná dotazníková diagnostická metoda, zaměřená na posouzení míry sociálního znevýhodnění dětí v mateřské a základní škole rodičem (pečovatelem) dítěte
a učitelem dítěte. Dotazník pokrývá socioekonomický status rodiny, kulturní odlišnost rodiny, sociální a kulturní kapitál rodiny a také konflikty ve vztahu ke škole/vzdělávání. Cílem příspěvku je představit dosavadní vývoj metody, hlavní charakteristiky metody, dostupné normativní údaje i limity metody. Sledované konstrukty budou porovnány s legislativním vymezením sociálního znevýhodnění, používaným ve školství.

Vývoj metody navázal na studie, realizované původně v projektu „DIS“ Národního ústavu pro vzdělávání (nyní Národní pedagogický institut ČR). V těch byl zjišťován vliv sociálního znevýhodnění na výkon
u některých diagnostických metod. Na základě rešerše byl rozšířen počet položek pro sledování jednotlivých aspektů sociálního znevýhodnění. Rozsáhlý sběr dat (n>700) byl zajištěn v projektu vývoje škál pro posouzení adaptivních schopností dětí ve věku 5-15 let, realizovaném kolektivem pracovníků NÚV a následně NPI ČR. V rámci pilotáže i probíhající standardizace těchto škál byly získány také údaje o sociálním znevýhodnění u žáků se zdravotním znevýhodněním. Metoda byla dále zapůjčena pro projekt realizovaný ZSF JČU, zaměřený na standardizaci testové baterie WJ IV u romských žáků. Ten přinesl další významné informace o fungování metody.

Škála POD může poskytnout rychlý přehled hlavních okolností, které nepříznivě ovlivňují vzdělávání dítěte. Zajímavá je možnost porovnání vůči normě a porovnání hodnocení rodiče a učitele. Komparace vůči dalším informacím, které má pracovník k dispozici o životních podmínkách dítěte, nabízí zajímavé možnosti interpretace.

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info