Vývoj nástroje pro predikci rizika školní neúspěšnosti – Index kumulativního rizika (IKR)

  • 23. dubna 2021
    9:00 – 10:45
Autoři

Mgr. et Mgr. Matěj Seifert, Národní ústav duševního zdraví, Klecany
Mgr. Lea Takács, PhD., Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova
PhDr. Eva Dragomirecká, PhD., Katedra sociální práce, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova
Linda Soukupová, Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova
Julie Kretinina, Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova
Marie Eliášová, Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova

Palčivá otázka

Co je smysluplné v oblasti vzdělávání v diagnostice v předškolním období? Jaký je postoj účastníků k diagnostice školní připravenosti a podobným metodám?

Abstrakt

Index kumulativního rizika (IKR) školního neúspěchu je připravovaná dotazníková diagnostická metoda, jejímž cílem je identifikovat riziko školní neúspěšnosti. Dotazník je administrován rodičům předškolních dětí a pokrývá klíčové rizikové faktory, které mohou predikovat školní neúspěšnost po nástupu dítěte do ZŠ. Metoda cílí na včasnou podporu u skupiny dětí, kde se tyto rizikové faktory kumulují. Cílem příspěvku je představit vývoj metody, hlavní dosavadní zjištění i další plánované kroky, neboť vývoj metody nadále probíhá. V prvním kroku jsme určili relevantní rizikové faktory na základě rešerše literatury (s využitím vyhledávání v akademických databázích podle předem určené sady klíčových slov). Zahrnuty byly biologické (perinatální rizika, zdravotní stav rodičů i dítěte ad.), psychologické (kognitivní i afektivní) a psychosociální faktory (rodinná situace, socioekonomický status rodiny ad.). Následovala tvorba položek IKR, pilotní ověření první verze IKR a sběr dat v mateřských školách (k březnu 2021 n=227). V další fázi byla ověřována prediktivní validita IKR pomocí dotazníku zjišťujícího školní úspěšnost dítěte a jeho adaptaci na školu, který byl administrován rodičům a třídním učitelům dětí v 1. ročníku ZŠ (k březnu 2021 u rodičů n=105, u učitelů n=69; další sběr probíhá), od nichž byla k dispozici data z IKR v předškolním věku. Na základě analýz získaných dat (psychometrické vlastnosti položek, duplicity zjištěné na základě korelací položek atd.) jsme provedli další úpravy IKR. IKR může sloužit jako vhodný doplněk ke standardně užívaným diagnostickým metodám určeným pro děti v předškolním věku. Jeho výhodou je snadná administrace – pro větší část rodičů umožňuje administraci bez výrazné podpory poradenským pracovníkem.

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info