Předběžné sdělení — Screening markerů vývojové dysfázie
-
23. dubna 2021
15:15 – 17:15
Autorky
Mgr. Alžběta Větrovská Zemánková, katedra Psychologie PedF UK
doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, PhD., katedra psychologie PedF UK
Palčivá otázka
Anglosaská literatura dokládá, že přesvědčivé diagnostické markery pro identifikaci vývojové dysfázie spočívají ve specifických jazykových schopnostech v oblasti gramatiky a fonologického povědomí. V rámci příspěvku nabízíme diskusi palčivých momentů adaptace ověřeného diagnostického modelu z anglosaského prostředí pro potřeby českých dětí s vývojovou dysfázií.
Abstrakt
Vývojová dysfázie je jedna z nejtypičtějších poruch jazykového vývoje. Její včasná diagnostika a odlišení od jiných poruch jazyka je velmi důležitým, ale náročným procesem, neboť vyžaduje identifikaci vývojově relevantních aspektů jazyka, v nichž můžeme nacházet tzv. diagnostické markery poruchy. Tyto markery nebyly (s výjimkou předběžných studií – např. Vávrů 2011 – diplomová práce) dosud v českém jazykovém prostředí uceleně popsány a výzkumně prověřovány. Z tohoto důvodu také není v českém prostředí k dispozici diagnostický materiál, který by se mohl v oblasti diagnostických markerů VD opírat o studii provedenou s českými dětmi. Autorky příspěvku usilují v rámci právě probíhajícího výzkumného projektu výzkumně prověřit screeningový soubor úloh sestavenými s oporou výsledků výzkumů anglosaského prostředí. Záměrem projektu je tedy prověřit v českém jazykovém prostředí screeningový diagnostický materiál pro zachycení rizika vývojové dysfázie. Cílem tohoto příspěvku je představit projekt návrhu souboru úloh pro zachycení rizika vývojové dysfázie u českých dětí, objasnit jeho teoretická východiska i metodologii a především představit strukturu aktuálně prověřovaného nástroje.
Sdílení události