GIS - Invenio: komplexní diagnostický systém pro identifikaci nadaných žáků pomocí videoher
-
22. dubna 2021
11:00 – 12:30
Autoři
Doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity
Mgr. Michal Jabůrek, Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity
Palčivá otázka
Jak budou moderní počítačové technologie ovlivňovat (pozitivně i negativně) psychologickou diagnostiku? Méně palčivé podotázky:
- Identifikace nadání?
- Vývoj nových testů?
- Testování kognitivních schopností?
Abstrakt
Cílem příspěvku je představit posluchačům nově vyvíjený on-line diagnostický systém GIS - Invenio, který je určen ke skríningu rozumově nadaných žáků 1.-5. třídy základních škol. Ten vychází z empirickypodložené psychologické teorie C-H-C (Cattell – Horn – Carroll, viz např. Schneider & McGrew, 2018). Systém využívá moderní přístup, tzv. game-based assessment, v rámci něhož jsou jednotlivé subtesty pojaty jako jednoduché počítačové hry, do kterých jsou integrovány herní prvky jako např. příběh, komiksová grafika, zvuky, sbírání bodů apod. Díky tomu obvykle dochází ke zvyšování motivace, hravosti a snižování případných obav u testovaných dětí.
Aktuálně jsou k dispozici čtyři diagnostické hry, výzkumný tým však intenzivně pracuje na dalších herních subtestech. V přednášce se zaměříme jak na představení celého diagnostického systému, jeho zacílení a základní koncepci, tak i na prezentaci postupu vývoje jedné z diagnostických her tak, aby si posluchači dovedli lépe představit složitý proces, který je v pozadí tvorby každého ze subtestů. Konkrétně se bude jednat o hru Elliot a nečekaní návštěvníci, která je v rámci C-H-C teorie zaměřena na měření fluidní inteligence. V tomto subtestu má hráč za úkol rozmisťovat mimozemšťany různých tvarů a barev do správných domečků dle graficky znázorněných podmínek. Tento proces, kdy hráč vychází z předem známých pravidel, ze kterých vyvozuje dílčí závěry a řešení, je základem tzv. deduktivního usuzování (v C-H-C teorii bývá také někdy označováno jako uvažování obecné sekvenční).
Sdílení události