Vývoj nástroje Škály pro posouzení adaptivních schopností u dětí ve věku 5–15 let

  • 23. dubna 2021
    9:00 – 10:45
Autoři

Mgr. Julie Melicharová, Národní pedagogický institut České republiky,
Mgr. Lucie Chadimová, Národní pedagogický institut České republiky,
Mgr. Jakub Jelínek, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova,
Mgr. Jaroslav Točík, Fakulta sociálních studií, Masarykova Univerzita

Palčivá otázka

Současné problémy standardizačních projektů v ČR

Abstrakt

Příspěvek bude věnován představení vývoje nástroje Škály pro posouzení adaptivních schopností u dětí ve věku 5–15 let. Navazovat bude na příspěvky z Psychodiagnostiky 2017, které se věnovaly počáteční fázi celého projektu.


Podle Diagnosticko-statistického manuálu (DSM-5, Raboch a kol., 2015), je posouzení adaptivních schopností společně s inteligenčními testy nezbytnou součástí diagnostiky mentálního postižení (American Psychiatric Association, 2013). Ještě na počátku 20. století byly snížené adaptivní dovednosti základním kritériem MP, Nihira (1999). S rozšířením inteligenčních testů byly v diagnóze MP adaptivní kompetence postupně přehlíženy. Správně diagnostikované oslabení v intelektovém vývoji se však zákonitě projeví sníženou schopností zvládat nároky běžného života, tedy zhoršenou schopností adaptace. Diagnostika MP, která zdůrazňuje výkon v intelektových testech (zejm. s podílem kulturně závislé složky), vede k nepřiměřeně četnému označování příslušníků minorit diagnózou MP.


V roce 2019 byla dokončena kvantitativní pilotáž obou forem nástroje Škály pro posouzení adaptivních schopností u dětí ve věku 5–15 let (rodičovská a učitelská forma), na základě psychometrických analýz a porovnání s modelem adaptivního chování podle DSM-5 (Raboch a kol., 2015) pak byla vytvořena standardizační verze nástroje. Rodičovská forma obsahuje 3 domény (konceptuální, praktickou a sociální), které mají dohromady 147 položek. Ve formě učitelské se jedná o 138 položek. Aktuálně probíhá standardizace u klinických skupin. Během příspěvku bude představen celý projekt vývoje nástroje se zaměřením na výsledky kvantitativních pilotáží včetně porovnání adaptivních schopností u klinických skupin (LM, PAS, ADHD). Představena bude aktuální podoba nástroje a probíhající standardizace

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info